Zoek
0
U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
media
  • Apr 17, 2019
  • Reacties: 0

De problemen met geluid in de horeca zijn veelal op te delen in twee aandachtsgebieden: de mate waarin geluid van de (nacht) horeca doorklinkt in nabijgelegen panden of buren én de geluidshinder die gasten zelf ondervinden van de slechte akoestiek in de zaak zelf.


Problemen met geluidsoverlast voor de buren

Geen enkele ondernemer wil problemen veroorzaken met zijn of haar buren. Het geluid dat met name de nachtelijke horeca produceert middels geluidsinstallaties, maar ook door de gasten zelf, is alleen goed aan te pakken met een aantal maatregelen. Ten eerste moet er gezorgd worden voor een luchtsluis. Wist u dat een groot deel van de problemen verergerd worden doordat er geluid weglekt via een open verbinding uit de zaak naar buiten? Elke keer dat een gast de deur opendoet is er sprake van zo'n open verbinding met geluidsoverlast buiten tot gevolg. De beste remedie hiertegen is om een sluis te maken bij de entree. Met meerdere deuren zorgt u er voor dat er nooit een directe open verbinding ontstaat. Ook via de muren en andere delen van het pand kan geluid worden overgedragen naar andere panden. Niet zelden gaat het dan om doordreunende bassen uit de geluidsinstallatie, deze dragen het verst. Dit is het beste tegen te gaan met een ingrijpende aanpak: het isoleren van de muren en het bouwen van een zogenaamde box-in-box constructie. Hierbij wordt de tussenliggende constructie verend opgehangen en voorzien van de nodige demping. De combinatie van diverse materialen en een goede bouw kan de overdracht sterk verminderen. 

Wat zeker ook een rol speelt is dat de geluidsoverlast in de nacht horeca zich met name dus ook 's nachts voordoet. Een moment waar het dagelijkse leven stiller buiten vaak wordt (minder omgevingsgeluid) en de gevoeligheid van de buren voor storend geluid dus juist groter. 


Problemen met interne akoestiek oplossen 

Ook het geluid in de restaurants of bars zelf kan storend zijn. Het niet aanpakken van de akoestiek in de horeca kan zelf leiden tot een sterke daling in de omzetten. Als gastvrouw of gastheer probeert u het zo aangenaam mogelijk te maken voor de gasten. Wanneer gasten de gesprekken aan tafel niet goed kunnen volgen of zich alleen luidkeels verstaanbaar kunnen maken zijn ze geneigd veel minder lang te blijven en in het ergste geval de zaak te gaan vermijden in de toekomst. Dit is een niet te onderschatten economische factor. Om de interne akoestiek aan te pakken gebruikt met doorgaan akoestische panelen. De Designer Acoustics panelen zijn hierbij de perfecte oplossing, ze combineren hun dempende werking met een design dat echt iets toevoegt aan het interieur. Het effect zal niet alleen fraai zijn, maar ook direct merkbaar voor uw gasten.