Wanneer het gaat om het aanpakken van een akoestisch problematische ruimte gaan de gedachtes al snel richting de aloude wanden vol eierdozen of piramideschuim. Logisch, want dat ziet er zo lekker 'professioneel' uit en bovendien het zijn goedkope materialen. Maar voordat er alleen nog maar omelet op het menu staat de komende maanden is het goed om even te verdiepen in de verschillende eigenschappen hiervan.
Eierdozen voor een betere akoestiek
De eerste vraag is natuurlijk: werkt het? Het antwoord is helaas: vrijwel niet. Dat komt doordat de eierdozen er weliswaar uitzien als een soort piramides die voor diffusie worden gebruikt, maar het eigenlijk niet zijn. Nog los van het effect van echte geluidsdiffusie (het verspreiden van geluid, niet het verminderen) zou men kunnen zeggen dat de eigenschappen van een stukje geperst pulp niet voldoen om echt veel reflectie te veroorzaken. Het is geen hard materiaal dus geluidsgolven zullen bijna nog eerder een beetje geabsorbeerd worden dan gereflecteerd. Maar als absorber zou het materiaal dus wel geschikt zijn? Eigenlijk ook niet, helaas. Dat heeft weer te maken met de beperkte hoeveelheid en massa en beperkte poreusheid van het materiaal. Hierdoor is het niet erg effectief als dempend oppervak. Ook de bevestiging (direct op de muur) zorgt voor een min of meer starre verbinding met de achterliggende muur. Dit is voor effectieve demping een ongewenste situatie. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de looks van het materiaal. Als je een goedkope uitstraling wil hebben van je ruimte dan moet je zeker kiezen voor eierdozen. Maar ben je serieus met akoestiek bezig, laat ze dan gewoon in de supermarkt liggen.
Piramideschuim als dempend materiaal op de muur
Piramideschuim wordt veel verkocht aan home studios. Waarom? Omdat het enigszins werkt en heel goedkoop is. Wanneer de uitstraling echt niet van belang is dan kan men hier natuurlijk voor kiezen. Maar eigenlijk is het piramideschuim alleen effectief wanneer het zwevend is aangebracht, met een luchtspouw en op een dragend materiaal. Kortom je moet een constructie bouwen om het enigszins acceptabel te laten werken. Het materiaal zelf heeft veelal geen grote massa van zichzelf en kan mede daardoor vrijwel alleen hoge frequenties absorberen. Het enigszins poreus. Het is niet effectief voor de iets lagere frequenties, die ook van belang zijn voor een gebalanceerd geluid. Je hebt eigenlijk een materiaal (of materialen) nodig met een hoger eigen gewicht die ook voldoende poreus zijn om echt effectief te kunnen zijn over grotere frequentiegebieden.
Net als de eierdozen 'oplossing' kleeft er naast de beperkte akoestische werking nog een ander nadeel aan het gebruik van piramideschuim. En dat is natuurlijk de uitstraling van het materiaal zelf.
Akoestische oplossing mét uitstraling
Voor gebruik in bijvoorbeeld openbare ruimtes, scholen, restaurants, praktijkruimte en thuis is het piramideschuim eenvoudigweg niet geschikt omdat het er als een technische oplossing uitziet. Dat is dan ook de reden voor de ontwikkeling van de Designer Acoustics panelen. Deze zijn veel beter toepasbaar om een aantal redenen:
- Het materiaal is vele malen beter in staat tot het absorberen van akoestische energie op verschillende frequenties, zie testrapport.
- Het is niet alleen een akoestisch absorberend materiaal, maar een complete oplossing met aluminium frame en ophangsysteem om ook een luchtspouw te maken welke een essentieel onderdeel is van de werking van de constructie.
- De bedrukking van het (verder vrijwel vlakke) akoestische paneel zorgt er voor dat het een kunstobject aan de muur wordt in plaats van een technische oplossing. Hierdoor is het voor de interieurontwerper een mooie oplossing waarmee hij of zij echt een toevoeging kan maken in het interieur.