Zoek
0
U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
media
  • Apr 17, 2019
  • Reacties: 0

Het begrip akoestiek verwijst naar hoe het geluid zich gedraagt in een specifieke ruimte. Wat men doorgaans onder een 'goede akoestiek' verstaat is sterk afhankelijk van het gebruik van de ruimte. 

Nagalm is het geluid dat terugkaatst via akoestisch reflecterende wanden, plafonds, vloeren en objecten. De luisteraar zal altijd een mix horen van direct geluid van de bron (spreker, zanger, muzikant, geluidsinstallatie, etc) en deze reflecties. De verhouding tussen deze twee bepaalt in hoge mate de ervaring die de luisteraar krijgt. Omdat doorgaans de reflecterende oppervlaktes op verschillende afstanden staan en onder verschillende hoeken, zal het totale geluidsbeeld dus bestaan uit direct geluid plus een hele boel reflecties. Door de verschillende afstanden die het geluid aflegt wordt het geluid uitgesmeerd over een bepaalde tijd. De nagalmtijd verwijst naar de tijd waarbinnen het geluid uit een bron (via de diverse wegen) de luisteraar bereikt. Wat tevens een rol speelt is de toonhoogte van het geluid. Hoge tonen bestaan uit geluidsgolven die relatief kort zijn, lage tonen uit golven die enkele meters lang kunnen zijn per geluidsgolf. Ook hierin verschillen de materialen in het reflecterende vermogen per geluidsfrequentie.


Klassiek en koor

Een koor of een klassiek concert zal een ruimte verlangen die een zekere nagalmtijd heeft. Dit geeft hen een prettige klank en versmeert het geluid van de individuele zangers en/of muzikanten tot een samengesmolten geheel. Ook in een beginnend koor zal men blij zijn met wat galm in de ruimte omdat het kleine foutjes kan verhullen. De akoestiek van een klassieke concertzaal wordt uitgebreid gemeten en veelal in de ontwerpfase al akoestisch uitgebreid beschreven. Ook een traditionele kerk heeft door de bouwwijze met harde materialen en grote ruimtes een lange nagalm. Perfect om een eenheid te krijgen tussen de vele zangers.


In de geluidsstudio

In een geluidsstudio zal men eerder een niet-galmende ('droge') ruimte willen hebben, zeker voor vocalen. Dat is omdat men de opname zo puur mogelijk wil vast leggen, zonder storende galm die men later nooit meer uit de opname zal kunnen verwijderen. Immers, de geluidstechnicus kan later in de mix van de opname naar smaak die galm (reverb, echo, delay) toevoegen. Hier zijn alle soorten van reflecties eigenlijk ongewenst. Om dit in de opnameruimte te voorkomen. Niet de hele studio zal overigens geheel gedempt moeten worden, omdat in de natuurlijke omgeving ook volop reflecties bestaan zal een totaal droge ruimte snel onnatuurlijk klinken als men er geen galm meer aan toevoegt later. Zo kan men met behulp van zogenaamde diffusors het geluid juist actief gaan verstrooien door de ruimte. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om een kleine studio te laten klinken als een grote ruimte.


Akoestiek in kantoren, de openbare ruimte, thuis, horeca en behandelruimten

In openbare ruimten, horeca, de werkvloer en ook thuis of in een praktijkruimte is nagalm (en extra geluid uit andere bronnen) juist veelal een storende factor. Dat heeft te maken met de verminderde verstaanbaarheid bij grote hoeveelheden reflecties/galm. In het algemeen kan je zeggen dat de verstaanbaarheid van klanken alleen maar slechter wordt naarmate de hoeveelheid galm groter wordt ten opzichte van het directe geluid. Denk bijvoorbeeld een aan een grote hal of een stadion, hier is de hoeveelheid gereflecteerd geluid dat uw oren bereikt vaak nog groter dan het directe geluid. Dit heeft tot gevolg dat de verstaanbaarheid zeer slecht is. Het is dus zaak deze reflecties te verminderen zodat er (relatief meer) direct geluid overblijft en de verstaanbaarheid verbetert. Een gesprek met meerdere mensen aan tafel (restaurant) of een gesprek tussen behandelaar en patiënt (praktijk) moet dus het liefst zo min mogelijk gestoord worden door galm of echo. 


Geluid absorberende panelen

Met name in de bovengenoemde openbare ruimtes en bijvoorbeeld studio's waar de reflecties hinderlijk en ongewenst zijn kunnen 'akoestische panelen' ingezet worden. De panelen voor dit doel bestaan uit materialen die bepaalde geluidsgolven effectief kunnen dempen voordat ze vanaf bijvoorbeeld de muren of het plafond gereflecteerd worden naar de luisteraar. De akoestisch dempende panelen werken in een bepaald frequentiegebied. Voor bassen zijn bijvoorbeeld heel andere oplossingen/aanpassingen nodig dan voor hoge tonen. De panelen van Designer Acoustics zijn toegespitst op de frequenties waarin spraak zich bevindt. Met name deze geluidsgolven worden geabsorbeerd omdat daar veelal de grootste problemen zitten. Een juiste demping van reflecties in dit gebied leidt direct tot een ruimte die door vrijwel elke gebruiker als veel prettiger en rustiger wordt ervaren. Het is intiemer omdat men niet te veel wordt afgeleid door extra omgevingsgeluid. Dit ongewenste omgevingsgeluid kunnen reflecties zijn van uw gesprekspartner, maar de bron kan ook uit de keuken komen, van straat of van andere mensen die verderop in dezelfde ruimte aan het praten zijn.    


Conclusie

Het maken van een prettige akoestiek is niet eenduidig, maar hangt af van de toepassing. Bij ruimtes waarbij gesprekken belangrijk zijn en/of veel omgevingsgeluid aanwezig is kan het onderdrukken van reflecties een effectief middel zijn. Hiervoor kan je speciaal ontwikkelde panelen gebruiken die werken in het spraakgebied.